Mu! – David Safier

Mu

Títol original: Mu!, 2012

Traducció: Michael Steinmetz i Carlota Vallès, 2013

Edició: Grup Editorial 62. Editorial Empúries

Pàgines: 313

ISBN: 978-84-9787-890-6

Un dia, tot tafanejant les novetats a la llibreria, em van cridar l’atenció les vaques de la portada, oi que són mones??? Jajaja, bromes a part, fa un temps li vaig regalar a la meva millor amiga el llibre de Maldito Karma, quan va marxar a l’estranger a buscar-se la vida. No l’havia llegit encara però li va agradar tant que me’l vaig tornar a comprar per llegir-lo. Em va encantar, igual que han fet tots els llibres d’aquest autor, són llibres fàcils de llegir i que conviden a reflexionar, igual que fan els seus personatges, per sortir-se’n dels merders en que es fiquen.

Sobre l’autor:
David Safier va néixer a Bremen el 1966. Es va donar a conèixer com a guionista de sèries de televisió d’èxit com Mein Leben und Ich (La meva vida i jo), Nikola i Berlin, Berlin. Ha estat guardonat amb el premi Grimmer i el premi TV d’Alemanya, i amb un Emmy als Estats Units. Les seves novel·les Maleït Karma (Empúres, 2010), Jesús m’estima (Empúries, 2010) i Jo, jo, jo… i Shakespeare (Empúries, 2011) han estat un fenomen de vendes a tot Europa. Viu i treballa a Bremen.
(Aquí caldria afegir Una família feliç, anterior a Mu!)

Sobre la novel·la:
La vaca Lolle viu uns moments delicats: no només s’acaba d’assabentar que el Champion, el toro dels seus somnis, s’ha embolicat amb la bleda de la Susi, sinó que, per acabar-ho d’adobar, diuen que el pagés es vol vendre la granja i que tot el bestiar acabarà al forn, dins de l’olla o entre dues llesques de pa! Però encara queda un bri d’esperança. Un gat italià que ha vist molt de món li ha explicat que hi ha un paradís llunyà on les vaques són sagrades i passegen tranquil·lament pels carrers sense que ningú les emprenyi…
Aquella mateixa nit, doncs, la Lolle decideix tocar el dos amb les seves dues millors amigues i posar-se en marxa, rumb a l’Índia, malgrat tos els perills del viatge…

La meva lectura:
La Lolle, la nostra vaca protagonista, té una vida plàcida i feliç al seu prat, està enamorada d’en Champion, el toro més guapo de tota la granja i planeja viure tota la vida amb ell… fins que se’l troba embolicat amb la bleda de la Susi!!!! Com li pot haver fet això??? La Ravetó i la Hilde, les seves millors amigues, intenten consolar-la, cadascuna des del seu caràcter únic. Per si fos poc, un gat italià anomenat Giacomo li acaba de confesar que el granger s’ha venut la granja i que l’endemà totes aniran a parar als estòmacs dels humans. Com pot ser??? I el cel de les vaques??? També li parla d’un paradís on no es mengen les vaques, molt llunyà però que ell sap com arribar-hi…
Decidida a salvar el seu ramat, emprén la marxa amb la Ravetó, la Hilde i els infidels Champion i Susi. Junts viuran tot d’aventures que els faran anar descobrint un a un on resideix la seva pròpia felicitat, mentre fan camí cap al paradís anomenat Índia.

És un llibre ple d’humor i sensibilitat, hi ha moments que plores de riure i altres plores d’emoció. Tots els personatges estan ben definits, amb les seves particularitats, com la Ravetó amb una bondat infinita, la Hilde traumatitzada pel seu color de pell, el parlar amb accent italià d’en Giacomo, la saviesa ancestral de la iaia Nyam-Nyam…. l’únic personatge que em grinyola i del que no entenc ben bé quin paper o metàfora representa, és en Old Dog, tot un misteri (al menys per mi).

He de felicitar tant a l’equip de traducció com al propi autor, que han fet una feina impressionant, adaptant cançons a les vaques, com ara  “Muu serà, serà, / el que hagi de ser serà, / el futur, això qui ho sap. / Muu serà, serà, / el que hagi de ser serà” o “Oh happy muuu…” Igual passa amb l’adaptació d’homes, dones i nens a toros, vaques i vedells, i l’adaptació de dites, llegendes, etc.

La meva valoració: Muuuuu bo!
Crec que és bastant evident que m’ha encantat, és un llibre de lectura fàcil i que garanteix una bona estona a qui el llegeixi. Tot i que la fòrmula es repeteix d’un llibre a un altre, la variació de personatges i entorns fa que cadasqun dels llibres sigui únic. Molt recomenable per aquests mesos de calor i relax!!

2 pensaments sobre “Mu! – David Safier

  1. Retroenllaç: Reto Autores de la A a la Z. | Punts Vius

Deixa un comentari

