L’any de la plaga. Marc Pastor.

f1ced-anydelaplaga

Edició: La Magrana, 2010

Col·lecció: Les ales esteses

Pàgines: 366 (de la 214 a la 360 repeteix numeració en l’exemplar que he llegit)

ISBN: 978-84-8264-988-7

Fa temps vaig llegir la recomanació a un altre llibre d’aquest autor, La mala dona, i em vaig anotar el nom de l’autor per quan es presentés la oportunitat de llegir-lo. Donant l’habitual cop d’ull a les novetats i devolucions de la biblioteca vaig veure aquest llibre, el nom de l’autor em va sonar i el vaig agafar sense saber ben bé on em ficava… només ho aviso perquè he sabut molt més del llibre després de llegir-lo que abans, com em va passar amb Un món feliç.

Sobre l’autor:
Marc Pastor (1977). Nascut a Barcelona, és diplomat en Criminologia i Política Criminal i treballa a la policia científica dels Mossos d’Esquadra. Ha publicat les novel·les Montecristo (2007) i La mala dona, que va obtenir el I Premi Crims de Tinta de Novel·la l’any 2008 i ha estat traduïda al castellà, l’italià i l’alemany.
Això és el que ens diu l’editorial, hi afegeixo que l’any passat va publicar Bioko i que La mala dona ha estat traduïda també al francès.

Sobre la novel·la:
El Víctor Negro fa dies que té molt mal de cap. La nòvia l’ha deixat i no es veu capaç de superar-ho. Aquest mes d’agost s’ha de quedar a Barcelona treballant. Les companyes de l’equip d’assistència social que coordina s’entesten a buscar-li parella, i ell les deixa fer amb resignació.
Tot transcorre pesadament, entre la migranya, el desamor i la calor xafogosa, fins que una onada de suïcidis d’avis encén totes les alarmes. A casa de cada un dels morts hi ha, invariablement, un test amb una mena d’eucaliptus que deixa anar una olor apegalosa. Les famílies semblen massa resignades. Les notícies als mitjans de comunicació són confuses: un virus misteriós amb poder curatiu conviu amb una mutació molt agressiva de la grip A. La connexió a internet cau i els mòbils perden la cobertura. A la televisió hi emeten pel·lícules antigues. Tot és massa estrany, i el Víctor Negro està decidit a esbrinar què passa.
A mig camí entre el thriller i la ciència-ficció, L’any de la plaga és una història d’acció preapocalíptica ambientada a la Barcelona d’avui. Amb aquesta novel·la trepidant, Marc Pastor certifica el seu domini de l’art de narrar i consolida un món propi amb connexions no sempre òbvies entre les seves tres novel·les.

La meva lectura:
Mes d’agost a Barcelona, un estiu calorós com mai, poca cosa més que afegir a qualsevol barceloní que ho hagi viscut: la xafogor insoportable, l’aire asfixiant, els carrers buits, les persianes abaixades, una ciutat endormiscada i a mig gas. El mes ideal per treballar si has de travessar la ciutat i disposes d’aire acondicionat a la feina…
En aquest entorn ens trobem al Víctor Negro, coordinador d’un servei d’assistència social, patint per una migranya emprenyadora i una nòvia que l’ha deixat fa poc. En les primeres pàgines del llibre anirem coneixent el personatge i el seu entorn, amics, familiars, veïns, rutines… És una part que es pot fer una mica pesada de llegir, però que ens ajuda a ficar-nos en la seva pell i viure en primera persona el que vindrà després. Tant en aquesta part com en la resta del llibre trobem moltes referències literàries, cinematogràfiques i musicals, que queden convenientment ressenyades al final de llibre (cosa que s’agraeix, i molt!). Després d’aquesta introducció al personatge i entorn, comença l’acció de veritat, on es combinen les queixes d’alguns usuaris que sospiten de qui els cuiden (gent gran, que potser perden el cap amb tanta calor…), la proliferació de l’eucaliptus com a planta de moda per perfumar la casa, alguns comportaments estranys, notícies sobre virus que curen i grips que muten mortíferament… i de sobte es suïciden alguns usuaris, el Víctor comença a investigar i fins aquí puc escriure…
Tal com ens diu l’editorial a la contraportada, aquesta novel·la és de difícil classificació, és una barreja de ciència-ficció, intriga, fantasia, thriller… Una barreja de gèneres amb la que l’autor rendeix homenatge a la pel·lícula La invasión de los ultracuerpos. El propi autor ens en parla en els agraïments que desde que la va veure de petit va saber que algun dia la explicaria. No tinc la pel·lícula present al cap, i crec que això m’ha permés gaudir més de la novel·la que si hagués vist o conegués l’argument de la pel·lícula abans, m’ha estalviat comparacions i potser, fins i tot, anticipar-me al final. En aquest cas, tot i sospitar-ho, sempre tens el dubte de com acabarà i de si les teves suposicions es confirmaran o no… tot un plaer que fa que t’enganxis un cop i un altre fins acabar, i que quan acabi demanis a crits una continuació. En tot cas, no descarto passar-me per la secció de videoteca per veure la pel·lícula…

La meva valoració:
Molt recomanable, per a molts públics, tant per als frikis de la ciència-ficció com per al públic en general. Una de les coses que més m’ha agradat són les referències a un temps i un lloc comuns, una generació que vam viure el naixement de TV3, vam gaudir de La dimensió desconeguda, ens vam fastigejar amb els ratolins de V, vam dubtar del que veiem amb Expediente X, i vam (o en aquest cas, varen) viure les aventures de Sensación de vivir i de Friends. Sí, confeso que sóc de les poques persones que no ha seguit cap de les dues sèries…
Finalment, un agraïment a l’autor per la referència a una de les meves pel·lícules de ciència-ficció preferida: Cuando el destino nos alcance, tot sovint em venen a la memòria l’emoció de menjar un tomàquet de debó i el “dolç final” que s’amaga darrera les pastilles de Soylent Green.

Anuncis

2 pensaments sobre “L’any de la plaga. Marc Pastor.

  1. Fa poc una altra bloguera parlava sobre pelis distòpiques i jo li vaig recomanar Soylent Green… i no l'he vist! Però la meva mare sempre me'n parlava.
    Pinta bé el llibre, i m'agrada que passi a Bcn… me l'apunto!
    Petons!

  2. Retroenllaç: Reto Autores de la A a la Z. | Punts Vius

Deixa un comentari

